21 aug. 2012

Arvika Nostalgi

En högst otrevlig överraskning mötte mina ögon när jag i vanlig ordning surfade tuben.
"Arvika" var ordet som fångade min uppmärksamhet, men ve och fasa grumlade mitt sinne när jag läste hela titeln:


Vad är det som hänt? Inte för att Arvika varit ett riktigt skate-mekka, men några jävla longboards fanns det iaf inte! Stött av det faktum att dessa småtöntar förpestar mina ungdomsgator gav jag mig ut på en nostalgitripp av rang (Loggade in på skate.nu) för att stilla mitt sinne. 

Efter jag upptäckte att många gamla godingar verkar saknas i dagens vida nät, så bestämde jag mig för att härmed cementera fast det jag hittade här på vår blogg. Detta är alltså de personer som var "the shit" i Arvika runt 2005-2006

Fredrik Andreasson


Även kallad "feeble-fredda". Fredrik är den enda av Arvika-skejtarna som fått någon slags spons (vad jag vet?) och kör nu för Cleaniken. Ett annat klipp i SJUKT dålig kvalitet hittar man här.

Niklas Wadman

Jag och Niklas spelade i samma punkband för väldigt längesen. Vi hette ETAKS (Skate baklänges).
Niklas var en riktig daredevil på brädan, vilket tillslut resulterade en pajj rygg. Han började lyfta skrot istället och rullar numera såhär: 

Jag vet också att han gjorde en längre film som hette något med "sommar" som visar upp många olika skejtare från denna perioden. Tyvärr hittar jag inte den någonstans, men om någon skulle hitta den så får ni gärna höra av er!

Johannes Hedengård

Johannes hade/har en rejäl pop. Han kämpade även emot trenden med tajta brallor som kom på denna tiden, och jag minns ett tillfälle att han bittert sa att det bara fanns bra baggy-brallor i Sthlm. Vet inte om det var detta som blev droppen, men han tog värvning i det militära och försvann ett tag. 
Dock så dök han, till mina stora förvåning, upp i ett alldeles nybakat klipp från AP här i Gbg. Självklart iklädd baggy-pants: 


Tyvärr så hittar jag inga klipp på varken Anders Hellström från denna tiden, men han medverkar i beige bakvänd keps och svart tröja i detta BKD-signerade klipp:

Självklart fanns det andra som skejtade också, t.ex. Tobias Lindkvist, Pär Andreasson, Matti Blix, Joseph Tholl, Jonka Andersson m.fl.

Skate-scenen må vara någorlunda död i Arvika 2012, men i minnet finns fortfarande den gamla goda tiden kvar. Och på den gamla goda tiden trixxade folk med 7,5"-brädor, och inte med jävla longboards.